Substation Curacao

Vandaag, de maandag, gaat eigenlijk maar over 1 ding. Als jij ooit de kans zou hebben om in een onderzeeer te klimmen en 160 meter diep te gaan, zou je het dan doen? Op Curacao heb je 'Substation Curacao' -> een ultieme ervaring waarmee je dat dus als toerist (niet als wetenschapper) dit kan. Een van de weinige plekken ter wereld waar je deze ervaring kan meemaken. En dus ... dat moesten we uitzoeken.




Substation Curacao, een 'must do'!
Het is op dezelfde plek als de Ocean Lens en we waren er dus al een paar dagen geleden al geweest. Laura en Ruben waren zeker, dit is een once in a lifetime experience -> dus gaan! Martijn en Claire (Claire -> echt niet echt niet nee zeker weten niet) waren nog onzeker. Vandaar ook langsgaan op maandag was het idee om te kijken wat het precies was en hoe eng, hoe klein, etc.

Daar waren we dus om 10.30 en wat bleek; vandaag was eigenlijk de laatste kans in deze vakantie om mee te gaan. En (vanwege Corona) 'relatief' goede prijzen (aan de andere kant dachten wij once in a lifetime daar kun je niet echt een prijs op zetten). En dus boekten we direct voor 2 personen met nog 1 twijfel. Ik wist het gewoon niet en tegelijkertijd toen ik de sub zag wist ik het wel: te krap en te klein voor mij om daar een uur in de hitte en bedomptheid 160 meter onder water te blijven....

En dus 2-persoons -> Laura en Ruben om 15.30 de sub in. Vooraf wel (gaaf!) met z'n vieren de briefing mogen volgen van Jordi (super gidsen, super begeleiding!!). En vooraf mocht ik ook even snel in de submarine om toch te ervaren. Ja klopt veel te krap, snel er weer uit maar wel blij dat ik even in dat ding kon liggen!






En dus Laura en Ruben erin, Jordi als kapitein mee en weg waren ze. Wat wel gaaf was dat Claire en ik van de beheerder van de Ocean Lens (haar naam ben ik even kwijt maar ook geweldig ook gezellig mee gekletst terwijl Claire en ik moesten wachten) in de Ocean Lens mochten. Waarom gaaf? Heel simpel: de submarine kwam daar op 7 meter nog even langs en dus konden we alle vier naar elkaar zwaaien: Ruben en Laura in de sub en Claire en ik in de Ocean Lens.

Laura fotografeert ons in de Ocean Lens



Zicht vanuit Ocean Lens terug naar sub
-> cameraman duiker nog op deze diepte die foto's maakt!

Vervolgens hebben Laura en Ruben een supertocht beleefd. Hieronder de foto's op het einde; 160 meter diep totaal en een uur lang! Na de reis een mooie debriefing, foto's gekregen en een mooi shirt alle vier (dank!). Al met al een unieke ervaring en echt alle complimenten naar een fantastische crew bij de Ocean Lens (dank voor de film over het koraal terwijl Claire en ik moesten wachten) en bij de substation.

Strand bij Hemingways met aan de overkant (huis in bosje) de Substation

Hebben we verder nog iets gedaan? Zeker: tussen 11 en de tocht natuurlijk nog aan het strand gelegen en gesnorkeld om de tijd te vullen (en bruin / rood te worden) en 's avonds alsnog die soep met die broodjes gegeten die we gisteren moesten missen vanwege de Mac :)

De foto's:
---------------













Briefing ruimte waar je ook achteraf de foto's ziet

Ruben en Jordi (de kapitein)
















Reacties

  1. Wat een belevenis en ervaring, als je dit durft. Leuk om te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Thuis

Laatste dag toeren - hoge bergen, diepe dalen!